top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOr Horvitz

מעבר לתפוח הגדול - ביקור במדינת ניו יורק

עודכן: 23 באוג׳ 2021

רק לפני שבועיים כתבתי בבלוג על החיים בצילה של ניו יורק, ככל הנראה העיר החשובה בעולם. העיר הזו מקרינה גם על המדינה בה היא ממוקמת, ובמידה רבה מגדירה את האופן שבו היא נתפסת. אין עוד מדינה בארה"ב שקשרה את תדמיתה באופן כל כך הדוק עם העיר הגדולה בה - לא בכדי הן חולקות שם זהה, לא בכדי המוטו של המדינה - "The Empire State" - מרפרר כולו למעמד העל שזוכה לו העיר ניו יורק, לא בכדי מטרופולין העיר ניו יורק מאכלס שני שליש מכלל תושביה של המדינה. אם העיר ניו יורק היא מרכזה של העולם, כיצד המדינה בה היא נמצאת לא תחסה בצילה, מבוישת, נעדרת כל יכולת לזהות אוטונומית ומופרדת מהעיר הנמצאת בקצה הדרום - מזרחי שלה? הרי יש את העיר ניו יורק, יאמרו המקטרגים, ויש את הפירורים שנותרו לשאר חלקיה של המדינה.

Niagara Falls State Park
Seneca Lake

העמידה בצילה של העיר הגדולה מעמעמת את העובדה שחלקיה האחרים של המדינה (אפסטייט ניו יורק, Upstate New York) הם יעד נהדר לביקור. בכלל, נדמה שיש בה דווקא משהו מאוד אירופאי. לעיתים יש תחושה שהבריטים אף פעם לא עזבו או שהם התחלפו באיזה שלטון איטלקי עם יכולות על-טבעיות להקים העתקים של טוסקנה היכן שיחפוץ. מטעי הכרמים הנמתחים עד האופק מעמיקים את האשליה, שמתנפצת רק לנוכח המפלים והנהרות האדירים המתחתרים בקרקע המדינה הזו. הם נעים באותו הכיוון מיליוני שנים כאילו כדי להזכיר למבקר כאן - אתם, בכל זאת, ביבשת אמריקה.

Taughannock Falls State Park
Seneca Harbor

כמה פרטים כלליים על הטיול:

1. איך להגיע? טיסות ישירות מממריאות מתל אביב ונוחתות ב-JFK או ב-Newark. משם אפשר לשכור רכב ולצאת לטייל במדינה, עם או בלי שילוב העיר ניו יורק. גם רשת הטיסות הפנימיות במדינה נוחה למדי ומאפשרת את ייעול הטיול. טיפ של אלופים: אם זמנכם קצר אז מומלץ לטוס בין NYC לבין בפאלו (Buffalo) בתחילת או בסיום הטיול (כשעה טיסה). זה יחסוך לכם זמן יקר.

2. איך להתנייד? כרגיל, רכב שכור הוא האלטרנטיבה הטובה ביותר. כהרגלנו בקודש, מפה עם כלל נקודות העניין המופיעות בכתבה מצורפת כאן.

3. מתי להגיע? בכל עונה שהיא לא עונת החורף. בעונת האביב (מאי - יוני) יש זרימה אדירה של הנהרות והמפלים וזה מחזה מרהיב. השלכת - כתמיד בצפון מזרח ארה"ב - מקסימה ונותנת את אותותיה במדינה החל מחודש ספטמבר.

4. למי מתאים? לאלה מביניכם שאוהבים טבע ופסטורליה המתובלים בכפרים מקסימים וביקבים מצוינים, ולא יתנגדו לשלב עיר גדולה מוצלחת במיוחד בטיול כזה.

Vineyards near Seneca Lake

הטיול שלנו התחיל בנהר ההדסון (Hudson River, הקרוי על שם הנרי הדסון - איש מרתק שהיה הראשון ששט במעלה הנהר ב-1609), הזורם כמעט לכל אורכה של מדינת ניו יורק. באופן סמלי, ההדסון מספר את סיפורה של מדינת ניו יורק, כשהוא זורם לאורכם של 507 ק"מ מרכס האדונירדאק (Adonirdack Mountains) שבצפונה של המדינה ועד לאוקייאנוס האטלאנטי, ממערב לעיר ניו יורק. זהו אזור נהדר למראה של גבעות מוריקות הנמצאות בצידו של נהר נעים הזורם, לרוב, ברוגע ובנעימות, והוא ידוע גם במסעדות Farm to Table מצוינות שנמצאות בעיקר בחלקו הדרומי.

Bear Mountain State Park

המלצות באזור:

  1. הפארק המדינתי Bear Mountain: שמורה נפלאה ובה תצפיות יוצאות דופן (Bear Mountain Lookout ותצפית ללא שם המסומנת כאן) על נהר ההדסון, וביום יפה גם על גורדי השחקים של NYC הנמצאים במרחק של כ-60 קילומטרים מכאן. במורד ההר ישנו מסלול הליכה מעגלי נהדר למשפחות (יציאה ממגרש החנייה של Bear Mountain Inn, מישורי, כ-2 ק"מ) לאורכו של אגם Hessian דרך Fort Clinton, וחזרה דרך גן חיות קטן וחינמי על שביל האפלאצ'ים עם תצפיות מרשימות מזווית אחרת על הנהר. אפשר ללכת על Bear Mountain Bridge אבל לפחות לדעתי החוויה מאוד נפגמת בשל העובדה שגם מכוניות מרעישות מתלוות אליכם לגשר. מכל מקום מומלץ מאוד לחצות עם רכב לגדת הנהר המזרחי ולעצור בתצפית הזו.

  2. ה-Walkway Over the Hudson: גשר מפורסם מעל הנהר (כ-2 מייל אורכו) שהוקם ב-1889 ומיועד רק להולכי רגל. זוהי בעיניי אחת הנקודות הטובות והרגועות ביותר ללכת על ההדסון ולהתרשם ממנו.

  3. ביקור ב-West Point, האקדמיה של הצבא האמריקני: מוסד מיתולוגי שהוקם ב-1778 וששוכן לגדותיו של נהר ההדסון. המוסד הוציא תחת ידיו רבים מהמצביאים הגדולים ביותר בהיסטוריה (גראנט, אייזנהאואר ופאטון הם רק רשימה חלקית), והוא מעניין מאוד מבחינה היסטורית ואדריכלית (ויש גם ממנו תצפיות נהדרות על הנהר, כמו Trophy Point). אי אפשר לטייל ברגל באקדמיה, אבל אפשר ומומלץ לצאת לסיור מודרך עם אוטובוס בהרשמה מראש.

Bear Mountain Bridge

מנהר ההדסון הגענו לאגמי האצבעות (Finger Lakes), 11 אגמים ארוכים וצרים הממוקמים מדרום לימת אונטריו (Lake Ontario). הסיבה לצורתם המוזרה של האגמים היא העובדה שהם שריד לקרחון שהחל לנוע לכיוון דרום לפני כשני מיליון שנים והשאיר מאחוריו שאריות קרח שהופרדו ממנו והפכו - בחלוף השנים ובהיעדר חיבור ישיר לקרחון האם - לאגמים. אגמי האצבעות הם אחת מהאטרקציות הנופיות המרשימות ביותר במדינת ניו יורק.

North Point - Cayuga Lake

אזור אגמי האצבעות נחשב לאחד ממרכזי היין הבולטים בארה"ב, תוצאה של שילוב אידיאלי בין האקלים לבין הקרקע עשירת המינרלים. אחת הדרכים המוצלחות ביותר לטייל כאן היא לבקר באינספור היקבים והמבשלות הנמצאים באזור - אלה המומלצים ביותר בעיני:

  • יקב Lakewood, בגלל היין המצוין אבל בעיקר בגלל הנוף המרהיב של הכרמים ושל אגם Seneca.

  • יקב Chateau Renaissance Wine Cellars, שמכין סוגי יין משוגעים וטעימים מאוד (אל תפספסו את יין הורדים ואת יין הלבנדר!).

  • מבשלת Finger Lakes Cider House, בגלל הסיידר המעולה אבל בעיקר בגלל הנוף הפסטוראלי מסביב.

  • חנות נהדרת בשם Seneca Lake Wine Trail הממוקמת בעיירה Watkins Glen לגדות נהר סנקה מאגדת 31 יקבים מכל האזור של אגם סנקה והיא מומלצת מאוד.

Lakewood Vineyards

Finger Lakes Cider House

בחלקו המערבי של האזור שוכן הפארק המדינתי המרשים Letchworth. הפארק תוחם מקטע עמוק, רחב ורצוף מפלים של נהר הגנסי (Genesee River) ולא בכדי הוא זוכה לכינוי "הגרנד קניון של החוף המזרחי" (גילוי נאות: אני מסתייג לרוב מההשוואות האלה כי הן מצמצמות את הערך הפנימי של מושאי ההשוואה. ובכל זאת, אני מבין את הצורך השיווקי). התצפיות הנהדרות וההליכה בינות טיפות המים הקלות מספיק כדי לעלות למעלה הן חוויות נהדרות, ואני ממליץ בחום לא לפספס את הפארק הזה.

Letchworth State Park

A beaver in Letchworth State Park

מה אפשר לעשות?

  • להתחיל את הטיול במרכז המבקרים ולקבל המלצות על נקודות עניין ומסלולי הליכה.

  • נסיעה לאורך הכביש המקביל לנהר ועצירה בנקודות תצפית נהדרות (מפה עם הנקודות המומלצות ביותר מצורפת כאן).

  • מסלולי הליכה נעימים וידידותיים למשפחות לאורכו של הנהר ובצידם של הבונים (Beavers) השורצים בכל מקום: המומלץ ביותר בעיניי הוא מסלול המוליך מ-Middle Falls Lookout ועד ל-Upper Falls scenic view (כקילומטר וחצי, חד כיווני). מסלול מומלץ נוסף, קצר (כקילומטר) אבל כרוך בירידה ובעלייה של די הרבה מדרגות, הוא Lower Falls Trailhead.

  • בפארק יש המון מקומות לנוח על דשא בצבע ירוק עמוק וליהנות מפיקניק משפחתי/זוגי לצלילי שאון המפלים. אל תפספסו - רק תיערכו מבעוד מועד לקנות מצרכים.

Letchworth State Park

בקצהו הדרומי של אגם סנקה, הגדול שבאגמי האצבעות, ממוקמת העיירה הציורית Watkins Glen. העיירה הנפלאה הזו שווה ביקור לא רק בגלל עשרות היקבים שנמצאים לידה, אלא (זהירות - בדיחת סבא) בגלל הנופים המשכרים שנמצאים בה:

  • נמל סנקה (Seneca Harbor) הוא מקום יפה ורגוע במיוחד להתרשם מהאגם המקסים הזה ומצורתו הגיאוגרפית המיוחדת. אל תפספסו את ההליכה על שובר הגלים ואת תמונות הנוף שנשקפות ממנו על האגם, על סירות הדייגים ועל העיירה.

  • הפארק המדינתי Watkins Glen (הכניסה חינם אבל עלות החנייה היא 8 דולר) הוא פארק נהדר וקומפקטי המתרכז סביב Glen Creek, ערוץ עמוק וצר, ובהתאמה מרשים מאוד. מומלץ מאוד ללכת במסלול Indian, Finger Lakes and Gorge Trail Loop (כארבעה קילומטרים, הפרשי גבהים של 200 מ') ואם זה נראה לכם גדול מדי, אפשר להסתפק במסלול קצר וממוקד יותר בשם Glen Creek Gorge Trail (כ-2.5 ק"מ בהפרשי גבהים של 120 מ'). שימו לב שבעונת החורף (דצמבר עד מאי) המקטע של ההליכה בצד הערוץ נסגר והמראות מרשימים פחות (אך גם החנייה בעונה זו בחינם).

Watkins Glen State Park

דרומית לאגם Cayuga נפרשת העיר Ithaca. זוהי עיר סטודנטיאלית קטנה וסימפטית, והיא לטעמי תחנת הבסיס הטובה ביותר לטיול כוכב באזור, גם מכיוון שהיא ממוקמת בערך במרכזו של האזור וגם כי אפשרויות הבילוי כאן רחבות, באופן יחסי כמובן. מכל מקום מומלץ מאוד לבקר באוניברסיטת קורנל (Cornell), בעיניי אחת האוניברסיטאות היפות בארה"ב, וגם ללכת בשקיעה על גדות האגם ב-Stewart Park וליהנות מנופים נהדרים ומאווזים לרוב.

Stewart Park

Stewart Park

כחצי שעה מהעיר ממוקם הפארק המדינתי Taughannock Falls (הכניסה חינם אבל עלות החנייה היא 7 דולרים). דרך מישורית ופסטוראלית (1.5 ק"מ לכל כיוון) בצד נהר רחב ידיים מוליכה למפל המרהיב והמעורר השתאות הזה. אם חשקה נפשכם בקצת פעילות גופנית, אפשר להגיע למפל מלמעלה דרך המסלול הזה, אבל אני חושב שבמקרה הזה המסלול הפשוט יותר הוא דווקא המרשים והמומלץ יותר. כך או כך, אל תחמיצו את הנוף המרהיב לאגם המצוי מעבר לכביש ב-North Point.

Taughannock Falls State Park

מאגמי האצבעות המשכנו לאטרקציה המפורסמת ביותר באפסטייט ניו יורק - הפארק המדינתי Niagara Falls (הכניסה ללא אטרקציות היא חינמית). איך אומרים, צריך לראות כדי להאמין שהמפלים האימתניים האלה קיימים באמת. הפארק מצוי ברובו בשטח ארה"ב, אבל חלק ממנו נמצא גם בצד הקנדי - שאמור להיפתח בחודש ספטמבר הקרוב גם לאזרחים לא אמריקאים. מכל מקום, אלה הדברים המרכזיים שאפשר לעשות בפארק, שבבירור מצדיק את המוניטין לו הוא זוכה:

  1. הליכה לאורך המים השוצפים והקוצפים בטיילת הפארק של הצד האמריקאי: מאוד מומלץ ללכת את כולה (הליכה מישורית של כשעתיים) - כולל Goat Island ו-Three Sisters Island - וליהנות משילוב נפלא של נופים פנוראמיים ושל הליכה ממש בצד המפלים. אל דאגה - ארגנתי לכם את נקודות העניין של הטיילת.

  2. הליכה בטיילת בצד הקנדי מעניקה פרספקטיבה פנוראמית וייחודית על המפלים כולם - וגם כאן, הקלתי עליכם והכנתי לכם מפה ייעודית עם נקודות העניין.

  3. אם חשקה נפשכם בקצת מים זורמים בקצבים מסחררים על ראשכם, אז Cave of the Winds (בהזמנה מראש; 19 דולרים למבוגר ו-16 דולרים לילד מעל גיל 6) הוא בהחלט המסלול שלכם. מדרגות רבות מוליכות אתכם למורד המפלים, ומאפשרות לכם לחוות דרך הרגליים את המפלים הנפלאים האלה.

  4. לא מספיק? אחת הדרכים הנפלאות ביותר לראות את המפלים הוא דרך שיט, ואין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר ספינות Maid of the Mist, שלצערנו לא הייתה פעילה כשטיילנו אבל מאז חזרה לפעילות מלאה (הזמנה מראש של כרטיסים ללא שריון; 25.25 דולרים למבוגר ו-14.75 דולרים לילד מעל גיל 6).

Niagara Falls State Park

כמה טיפים חשובים לטיול במפלים:

  1. לדעתי יום טיול שלם מהבוקר המוקדם ממצה בהחלט את הטיול בפארק. בכל מקרה מומלץ להגיע מוקדם וללון ב-Niagara Falls, העיר הנמצאת בצמידות אליו.

  2. יש חנייה בשפע ובעלות סבירה יחסית בקרבת הפארק. אני ממליץ לכוון את מערכת הניווט ל-Niagara Falls Visitor Center Parking Lot 1.

  3. חלק מהאטרקציות מצריכות תכנון מוקדם, בדגש על Cave of the Winds (הזמנה מראש באתר) ו-Maid of the Mist (הגעה מוקדם כדי לשריין לכם מקום). בנוסף, תכננו לעצמכם קצת בזבוז זמן בחציית הגבול מארה"ב לקנדה, וחזרה.

  4. יקר באופן יחסי לקנות אוכל ושתייה בפארק - מומלץ מאוד להתארגן לפני בעיר, ואולי אפילו להתמקם לפיקניק ב-Goat Island.

  5. הפארק פופולארי מאוד - אם תוכלו להגיע באמצע השבוע ולא בסופו, כן ייטב.

Niagara Falls State Park

מקומות מומלצים באפסטייט ניו יורק שלא ביקרנו בהם בטיול:

  1. עיר הבירה אולבני (Albany) הממוקמת לגדות נהר ההדסון היא עיר נעימה ששווה ביקור קצר אם זמנכם בידכם, בעיקר בשביל הביקור בבניין הקפיטול המרשים של המדינה.

  2. אגמי George ו-Placid: אגמים יפים שמציעים אטרקציות מגוונות למשפחות עם ילדים. אם לא מתאים לכם לעשות טיול אינטנסיבי אלא פשוט להירגע היכנשהו, שני האגמים האלה הם אפשרויות מצוינות.

  3. הרי האדירונדאק: רכס הרים ירוק (בעונה) שהוא גן עדן למסלולי הליכה מכל הסוגים.

North Point - Cauyga Lake

מדינת ניו יורק היא ללא ספק אחת היפות בחוף המזרחי ובארה"ב כולה. החוות החקלאיות הפרוסות בדלילות, הגבעות הירוקות והפסטוראליות, המפלים השוצפים, אינספור היקבים ויערות העד של המדינה - כל אלה, בצוותא עם הקרבה לאחת הערים הכיפיות בעולם, הופכים את המדינה ליעד אידיאלי לאלה מביניכם שמחפשים לחוות את יבשת אמריקה ולשלב בין הטבע האינסופי לבין הכרך הגדול.

Upstate NY countryside

1,035 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page